درمان جوش

آیا درمان جوش ممکن است ؟ با چه روش هایی درمان جوش صورت می گیرد ؟

جوش غرور

جوش غرور شایع ترین بیماری پوستی در سراسر جهان است این بیماری تقریباً هر کسی را در یک مقطع زمانی گرفتار می کند .17 میلیون نفر از جمله 85% از نوجوانان و بزرگسالان جوان در ایالت متحده گرفتار این بیماری هستند .

آکنه یک بیماری التهابی فولیکول های پیلوسباسه است که به بزرگسالی فروکش می کند ، اگرچه برخی از بزرگسالان ضایعات پایدار یا حتی جدید خواهند داشت .سابقه ی خانوادگی ممکن است در پیش بینی شدت بیماری کمک کننده باشد.

درمان جوش

سبب شناسی ، همه گیر شناسی و عوامل خطر

• یک استعداد ژنتیک برای این بیماری وجود دارد ولی پاتوژنر آن چند عاملی است و شامل تاثیرات هورمونی ، التهاب ، ترکیب چربی پوست و یک جزء باکتریایی است .
  • پاتوفیزیولوژی این بیماری عبارتست از ترشح سبوم و احتباس آن به علت اثر تحریکی آندروژن ، رشد بیش از حد باکتریایی پروپیونی باکتویوم آکنه ، تکثیر بیش از حد سلول های اپیتلیال که باعث انسداد فولیکول های پیلوسباسه می شود و التهاب .
  • انسداد فولیکول پیلوسباسه باعث احتباس سبوم می شود .سبوم محیط مطلوبی برای رشد پروپیونی باکتریوم آکنه است .این روند ممکن است به پاره شدن فولیکول منجر شود .این وقایع به واکنش التهابی تیپیک آکنه می انجامد .
  • مواد آرایشی و روغنهای مو ممکن است باعث بدتر شدن آکنه شوند.
  • داروهایی که باعث برانگیخته شدن آکنه می شوند عبارتست از : استروئید ها ، لیتیوم ، برخی داروهای ضد صرع ، و یدید ها
  • مالش ناشی از کلاهها ، لباس ها یا تجهیزات ورزشی تنگ ممکن است خطر آکنه را افزایش دهد .
  • هیپرپلازی مادرزادی آدرنال ، سندرم تخمدان پلی کیستیک ، بیماری کوشینگ و سایر اختلالات غدد درون ریز که با ترشح بیش از حد آندروژن ها همراهند ممکن است باعث برانگیخته شدن آکنه شوند.
  • در دوران نوجوانی در جنس مذکر شایع تر از جنس مونث است که علت آن بیشتر بودن آندروژن است .
  • در دوران بزرگسالی در زنان شایع تر است .
جهت تماس با دکتر مطلبی، دکتر پوست ، مو ، زیبایی و لاغری می توانید با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.
٨٨٥٠١٣٧٣ – ٨٨٥٠٨٢٨٤ – ٠٩٠١١٣٩٠٠٤١

تظاهرات بیمار

• جوش غرور با کومدون ،پاپول ،پوستول و ندول مشخص می شود .این ضایعات در مناطقی از پوست هستند که تراکم غدد سباسه بیشتر است .صورت ، بازو ، سینه اغلب درگیر هستند .
  • انواع جوش غرور برحسب شدت اینگونه مشخص می شوند که عبارتست از :1. آکنه کومدونی غیر التهابی .2. آکنه التهابی خفیف با کومدون ها و پاپول های التهابی .3. آکنه التهابی متوسط .4. آکنه ندولوکیستیک که باعث ایجاد اسکار می شود.
  • علائم موضعی ممکن است شامل درد یا حساسیت در لمس باشد.
  • قاعدگی ممکن است آکنه را بدتر کند
  • ممکن است خارش دار باشند .

تشخیص های  افتراقی

• فولیکولیت
  • درماتیت دور دهانی
  • آکنه روزاسه
  • آکنه کانگلوباتا یا فولمینانس
  • سیرینگوما
  • سلولیت
  • هرپس زوستر
  • آدنوم سباسه
  • تریکواپیتلیومهای متعدد
  • میلیاریا (عرق جوش )
  • اختلالات غدد درون ریز ( مثل سندروم تخمدان پلی کیستیک ، هیپرپلازی مادرزادی آدرنال ، سندروم کوشینگ).

درمان آکنه

• به بیمار آموزش دهید تا عقاید نادرست رایج را دور بریزد مثلاً کثیفی موجب آکنه نمی شود.برای کنار گذاشتن رفتارهایی که ممکن است باعث تشدید آکنه شوند ( مثلاً سوراخ کردن ضایعات ، استفاده از مرطوب کننده ها یا مواد آرایش حاوی روغن با بیمار مشاوره کنید و سطح تنش روانی بیمار را ارزیابی کنید .
  • استفاده از تمیز کننده های ملایم و مرطوب کننده هایی که کومدون زا نیستند به همراه ضدآفتاب و از مالش دادن و تحریک آن ناحیه خودداری شود.
  • درمان های موضعی عبارتند از بنزوئیل پراکسید، آنتی بیوتیک ها ، رتینوئیدها و اسید سالیسیلیک .
  • در موارد شدید ممکن است از تزریق استروئید ها به داخل ضایعه برای کاهش موقت التهاب استفاده شود.
  • درمان های سیستیک عبارتست از : آنتی بیوتیک های خوراکی و هورمون درمانی
  • برای آکنه های سیستیک که به درمان های متداول پاسخ نمی دهند ممکن است از ایزوترتینوئین با احتیاط استفاده شود.
  • سایر درمان ها ممکن است شامل ساییدن پوست ، لایه برداری  به روش شیمیایی ، درمان فوتودینامیک ، درمان نابود کننده و خردکننده اسکارهای آکنه با لیزر ، و درمان غیر نابود کننده با لیزر مادون قرمز جهت جمع کردن غدد سباسه و بهبود اسکارها باشد.

مقاله های د یگر  عبارتست از :

مزوتراپی

تزریق بوتاکس

تزریق چربی

درمان جای جوش

راه های ارتباطی

تهران – خیابان شهید بهشتی – تقاطع میرعماد – ساختمان پزشکان میرعماد – طبقه سوم

٨٨٥٠١٣٧٣ – ٨٨٥٠٨٢٨٤ – ٠٩٠١١٣٩٠٠٤١

info@dr-motalebi.com

پیج اینستاگرام

کانال تلگرام

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.
با تشکر، مدیریت سایت دکتر مطلبی