چگونه از شر جوش‌هایمان خلاص شویم

سوالی که ذهن بسیاری از شما را درگیر کرده است، این است که درمان قطعی جوش چیست؟ بهتر است پاسخ آن را از زبان فهیمه مطلبی دکتر پوست بخوانید:

وقتی حرف از غرور جوانی زده می شود اولین چیزی که به ذهنتان می آید چیست؟ بله، شما هم به آکنه یا همان جوش فکر می کردید. این مسئله در بسیاری از جوانان  نوجوانان فراگیر است. به جز ظاهری ناخوشایند که برای آن ها به وجود می آورد در بیشتر مواقع می تواند یکی از علل افسردگی و گاهاً انزوا طلبی نیز شود. پوشاندن جوش ها با لوازم آرایشی نه تنها کمکی به حل این مشکل نکرده است، بلکه بعد از مدتی روند درمان و آسیب های مضاعفی را به بار می آورد. بنابراین در سنین خاص که اصطلاحاً سن غرور جوانی نیز گفته می شود، افراد زیادی با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند.

این بیماری می تواند مشکلات حساس روانی را نیز در دراز مدت به بار آورد. در ادامه باید بگوییم این مشکل مختص به سنین خاص نبوده و برای افراد سنین بالاتر نیز مشکل آفرین بوده است و حتی پس از سپری کردن سن نوجوانی آکنه با آن ها همراه خواهد بود.

درمان جوش

جهت مطالعه ادامه مطالب با ما همراه باشید.

جوش غرور

جوش غرور شایع ترین بیماری پوستی در سراسر جهان است. این بیماری تقریباً هر کسی را در یک مقطع زمانی گرفتار می کند. ۱۷ میلیون نفر از جمله ۸۵% از نوجوانان و بزرگسالان جوان در ایالت متحده گرفتار این بیماری هستند. آکنه یک بیماری التهابی فولیکول های پیلوسباسه است که به بزرگسالی فروکش می کند. اگرچه برخی از بزرگسالان ضایعات پایدار یا حتی جدید خواهند داشت. سابقه خانوادگی ممکن است در پیش بینی شدت بیماری کمک کننده باشد.

جوش سر سیاه

از رایج ترین نوع آکنه جوش های سر سیاه هستند. زمانی که پوست توسط چربی های اضافی و سلول مرده مسدود شوند، این نوع جوش ها به وجود می آیند.

جوش سر سیاه

تفاوت جوش های سر سیاه و سر سفید

معرفی ۱۰ روش از سریع ترین روش رفع تیرگی لب و درمان آن

در داخل  منافذ پوست ما دیوار هایی وجود دارد که این دیوار ها همیشه در حال ریزش هستند. یعنی در واقع لاشه های سلول را به صورت مرتب وارد منافذ پوست ما می کنند. منافذ پوست از زیر، از طریق لوله هایی به غدد چربی که در اعماق وجود دارد وصل هستند.

چربی در غدد چربی تشکیل می شود. از داخل این لوله ها داخل منافذ پوست می آید. و لاشه سلول ها داخلش شنا می کنند سپس باکتری های اضافی داخلش شنا می کنند و از پوست خارج می شود. اما گاهی چربی بیش از حد تولید می شود، گاهی دیواره این منافذ بیش از حد ریزش می کند و این منافذ مسدود می شود.

در این صورت منافذ پوست ما باد می کند. مانند یک بادکنکی که درون آن باد می کنیم و دنبال یک راهی می گردیم که این چربی و لاشه سلول ها خارج شود. اگر روزنه ای بالای این منافذ پوست باز کند و مقداری از این چربی ها خارج شود این چربی ها در اثر مواجه با هوا اکسید می شوند و سیاه رنگ می شوند. داخل لاشه سلول ملانین وجود دارد که باز این مساله باعث سیاه شدن می شود. بنابراین جوش هایی که دارای منافذ باز هستند به آن ها جوش های سر سیاه می گویند.

اگر چربی ها راهی به بیرون پیدا نکنند یعنی پشت منافذ پوست گیر کنند در آن هنگام به صورت توده سفید رنگ و شیری رنگ دیده می شوند که به آن آکنه سر سفید یا بسته می گوییم.

مراقبت از جوش های سر سیاه

1. جوش های سر سیاه را فشار ندهید. درون جوش به طور کامل بیرون نمی آید و پوست آسیب دیده ملتهب و دچار سوزش می شود.
  2. جوش ها رو هرگز در مثلث خطر (روی بینی و اطراف آن) فشار ندهید زیرا باعث خطر عفونت داخل مغز می شود.
  3. برای از بین بردن جوش های سر سیاه از خال یا موچین استفاده نکنید. شما با این کار به عصب صورت آسیب می رسانید. فشردن مکرر دانه های سر سیاه منابع پوست را از بین می برد و باعث ایجاد لک بر روی صورت می شود.
  4. از لوازم آرایش مناسب پوستتان استفاده کنید.
  5. پوستتان را به صورت روزانه مراقبت کنید.

نحوه تزریق داروی رویتاکر؛ قیمت، عوارض و ماندگاری

درمان جوش های سرسیاه

برای از بین بردن جوش های سر سیاه حتماً از  بهترین دکتر پوست  کمک بگیرید زیرا پزشک با استفاده از دارو ها و برخی لیزر ها می تواند به درمان زودتر آن ها کمک کند.

دلایل به وجود آمدن جوش و عوامل تشدید آن

1. یک استعداد ژنتیک برای این بیماری وجود دارد. ولی پاتوژنر آن چند عاملی است و شامل تاثیرات هورمونی، التهاب، ترکیب چربی پوست و یک جزو باکتریایی است.
  2. پاتوفیزیولوژی: این بیماری عبارت است از ترشح سبوم و احتباس آن به علت اثر تحریکی آندروژن، رشد بیش از حد باکتریایی پروپیونی باکتویوم آکنه، تکثیر بیش از حد سلول های اپیتلیال که باعث انسداد فولیکول های پیلوسباسه می شود و التهاب.
  3. انسداد فولیکول پیلوسباسه باعث احتباس سبوم می شود. سبوم محیط مطلوبی برای رشد پروپیونی باکتریوم آکنه است. این روند ممکن است به پاره شدن فولیکول منجر شود. این وقایع به واکنش التهابی تیپیک آکنه می انجامد.
  4. مواد آرایشی و روغن های مو ممکن است باعث بدتر شدن آکنه شوند.
  5. داروهایی که باعث برانگیخته شدن آکنه می شوند عبارتند از : استروئید ها، لیتیوم، برخی از دارو های ضد صرع و یدید ها
  6. مالش ناشی از کلاه ها، لباس ها یا تجهیزات ورزشی تنگ ممکن است خطر آکنه را افزایش دهد.
  7. هیپرپلازی مادرزادی آدرنال، سندرم تخمدان پلی کیستیک، بیماری کوشینگ و سایر اختلالات غدد درون ریز که با ترشح بیش از حد آندروژن ها همراهند ممکن است باعث بر انگیخته شدن آکنه شوند.
  8. در دوران نوجوانی در جنس مذکر شایع تر از جنس مونث است که علت آن بیشتر بودن آندروژن است.
  9. در دوران بزرگسالی در زنان شایع تر است.
  10. جوش غرور با کومدون، پاپول، پوستول و ندول مشخص می شود. این ضایعات در مناطقی از پوست هستند که تراکم غدد سباسه بیشتر است. صورت، بازو، سینه اغلب درگیر هستند.
  11. انواع جوش غرور بر حسب شدت این گونه مشخص می شوند:
    ۱. آکنه کومدونی غیر التهابی
    ۲. آکنه التهابی خفیف با کومدون ها و پاپول های التهابی
    ۳. آکنه التهابی متوسط
    ۴. آکنه ندولوکیستیک که باعث ایجاد اسکار می شود.
  12. علائم موضعی ممکن است شامل درد یا حساسیت در لمس باشد.
  13. قاعدگی ممکن است آکنه را بدتر کند.
  14. ممکن است خارش دار باشند.

درمان جوش

آیا درمان های خانگی تاثیری در بهبودی آکنه دارد؟

اغلب افرادی که با این مشکل دست به گریبان هستند، بخاطر راه آسان تر و ارزان تر به سمت درمان های خانگی کشیده می شوند. در این باره باید گفت گرچه درمان خانگی موضعی پوست، می تواند ارزان تر و اصطلاحا طبیعی تر باشد. اما روند درمان طولانی خواهد بود و عموما افراد با استفاده طولانی از درمان های خانگی در بین راه درمان را رها کرده و خسته می شوند. بنابراین در پی گزینه آخر یعنی درمان های شیمیایی بر می آیند.

درمان های شیمیایی آکنه

در درمان شیمیایی جوش بنابر تشخیص پزشک از افراد آزمایش گرفته شده و درمان را با داربست تشخیصی پیش می برند. به این صورت که ممکن است علت آکنه در افراد مختلف متفاوت است. قاعدتاً برای درمان جوش ها روش های متفاوتی در نظر گرفته خواهد شد. با این اوصاف باید توجه داشته باشید که اگر در اطراف شما کسی با متد خاصی درمان شده است لزوما این بهبودی برای شما نتیجه بخش نخواهد بود. چرا که پاسخ بدن به برخی از دارو ها در افراد متفاوت است. در درمان های شیمیایی و خوراکی داکسی سایکلین یکی از متداول ترین تتراسیکلین های مورد استفاده برای درمان جوش است.

برای دریافت مشاوره درباره درمان جوش با دکتر پوست ، مو ، زیبایی و لاغری،  دکتر مطلبی می توانید با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.٨٨۵٠١٣٧٣ – ٨٨۵٠٨٢٨۴ – ٠٩٠١١٣٩٠٠۴١

راکوتان، قاتل جوش های شما

اگر تا به حال برای رفع جوش هایتان از این دارو استفاده کرده باشید بی درنگ تاثیر شگرف آن را مشاهده کردیده اید. این دارو حتما باید با تجویز پزشک و با دوز دقیق برای بیماران تجویز شود. به علت عوارض احتمالی راکوتان پزشک قبل از شروع درمان از بیمار آزمایش گرفته تا سطح آنزیمهای کبدی و  تری گلیسیرید را اندازه گیرد و نسبت به تشخیص داده شده این داروی خوراکی را تجویز کند.

باید توجه داشته باشید که این دارو برای افراد زیر ۱۲ سال و زنان باردار تجویز نمی شود. اگرمی خواهید باردار شوید بهتر است بدانید راکوتان دارویی شدیداً تراتـوژن با عوارض غیر قابل برگشت برای جنین مـی باشـد، بـه طـوری که ۵۰% حاملگی ها، خودبه خود سقط مـی شـوند و ۵۰% بقیـه آن ها با دفورمیتی ها و نا هنجاری های استخوانی، قلبی و عروقی متولد می شوند.

درمان جوش و آکنه چگونه است؟

1. به بیمار آموزش دهید تا عقاید نادرست رایج را دور بریزد مثلاً کثیفی موجب آکنه نمی شود. برای کنار گذاشتن رفتار هایی که ممکن است باعث تشدید آکنه شوند مثلاً سوراخ کردن ضایعات، استفاده از مرطوب کننده ها یا مواد آرایش حاوی روغن با بیمار مشاوره کنید و سطح تنش روانی بیمار را ارزیابی کنید.
  2. استفاده از تمیز کننده های ملایم و مرطوب کننده هایی که کومدون زا نیستند به همراه ضد آفتاب و از مالش دادن و تحریک آن ناحیه خودداری شود.
  3. درمان های موضعی عبارتند از:
    بنزوئیل پراکسید، آنتی بیوتیک ها، رتینوئیدها و اسید سالیسیلیک
  4. در موارد شدید ممکن است از تزریق استروئید ها به داخل ضایعه برای کاهش موقت التهاب استفاده شود.
  5. درمان های سیستیک عبارتست از :
    آنتی بیوتیک های خوراکی و هورمون درمانی
  6. برای آکنه های سیستیک که به درمان های متداول پاسخ نمی دهند ممکن است از ایزوترتینوئین با احتیاط استفاده شود.
  7. سایر درمان ها و روش های جوانسازی پوست ممکن است شامل ساییدن پوست، لایه برداری  به روش شیمیایی، درمان فوتودینامیک، درمان نابود کننده و خرد کننده اسکار های آکنه با لیزر و درمان غیر نابود کننده با لیزر مادون قرمز جهت جمع کردن غدد سباسه و بهبود اسکارها باشد.

درمان جوش با لیزر

یکی دیگر از درمان های جوش لیزر است. این روش به نسبت روش های دیگر نتایج سریع تر و قابل قبول تری را به دنبال دارد. باید توجه داشته باشید هر یک از لاین های درمانی با توجه به نوع پوست و نوع آکنه انجام می شود. در درمان جوش علاوه بر تجویز داروی خوراکی و لیزر گاها می توان از روش هایی نظیر تخلیه جوش های سرسیاه، تخلیه کیست ها، تزریق داخل ضایعه ای کورتون (نظیر تریامسینولون)، تخلیه مایع چرکی داخل ضایعات، استفاده از انواع روش لایه برداری همچنین استفاده از صابون های حاوی آنتی بیوتیک نیز استفاده کرد.

شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره رایگان و رزرو نوبت جهت درمان جوش و جوانسازی پوست با مشاوران خبره ما در ارتباط باشید.

منتظر شنیدن صدای گرم و حضور سبزتان هستیم

شماره های تماس و آدرس ما :

تهران – خیابان مطهری – جنب مترو مفتح – ساختمان پزشکان ۲۳۰ – طبقه ۲
قیمت لیزر موهای زائد برای آقایان در سال 1402 چقدر است؟