پوست اولین لایه بیرونی بدن ما می‌باشد، که همین باعث می‌شود همواره در معرض خطرات خاصی قرار دارد. همیشه ممکن است ضایعات پوستی برای هرکسی رخ بدهد. تغییر و تفاوت یک ناحیه از پوست با اطرافش را می‌توان ضایعات خوش خیم پوستی نام برد. این ضایعات پوستی رنگ متفاوتی از پوست نیز دارند و پوست را از یکسانی خارج می‌کنند. ضایعات پوستی به دلایل ارثی و بیرونی ممکن است به وجود بیایند. البته این ضایعات معمولاً مشکلی ایجاد نمی‌کنند و دردی ندارند، اما ممکن است که در هنگام استفاده از دست‌بند یا گردنبند و برخورد اشیا کمکی احساس درد به همراه داشته باشند. در برخی موارد اما ضایعات پوستی ممکن است مشکلاتی برای فرد به همراه داشته باشند که بهتر است برای جلوگیری از آن‌ها به پزشک مراجعه کرد در این مقاله در کلینیک زیبایی دکتر مطلبی به بررسی ضایعات خوش خیم پوستی و روش‌های جلوگیری و درمان آن، همچنین درباره ماندگاری ژل الانسه پرداخته‌ایم. برای درک درست ضایعات پوستی تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

[lwptoc min=”2″ depth=”3″ numeration=”none” title=”فهرست مطالب محتوایی که مطالعه میفرمائید” toggle=”1″ labelShow=”نمایش فهرست” labelHide=”بستن فهرست” hideItems=”0″ width=”75%” float=”none” titleFontSize=”100%” colorScheme=”light” wrapNoindex=”1″ useNofollow=”1″]

ضایعات خوش خیم پوستی

به هر حال همه ما آرزوی داشتن پوستی شفاف داریم و وجود ضایعات پوستی یک مانع اصلی برآورده شدن این آرزو می‌باشند. اگر قسمتی از پوست تفاوت رنگی یا ظاهری متفاوت با سایر بخش‌های پوست داشته باشد، یک ضایعه پوستی می‌باشد. در برخی موارد ضایعات پوستی از بدو تولد با شخص همراه می‌باشند، البته که ممکن است در شرایط مختلف ضایعاتی به وجود بیایند. در صورت تحریک ضایعات پوستی مثل کندن و خراشیدن خال، ضایعات پوستی را به مرحله دوم می‌رساند.

مطالب بیشتری بخوانید
بهترین روش های آبرسانی پوست

ضایعات خوش خیم پوستی

ضایعات پوستی به دلایل مختلفی ممکن است به وجود بیایند مثل حساسیت‌ها و یا عوامل ژنتیکی و مادرزادی ممکن است باعث بروز ضایعات پوستی بشوند. زگیل و خال از جمله ضایعات خوش خیم پوستی می‌باشند و خیلی از افراد به دنبال راهی برای از بین بردن این ضایعات پوستی می‌باشند. البته در مواقعی به جز زیبایی هدف‌های دیگری نیز وجود دارد. اگر شکل و سایز ضایعات خوش خیم پوستی تغییر کند، دردناک شود و یا بدون دلیل تکثیر شوند، نیاز است که به پزشک مراجعه شود تا از عوارض ناخواسته جلوگیری شود

انواع ضایعات پوستی

زگیل

یکی از انواع ضایعات خوش خیم پوستی زگیل می‌باشد. زگیل توده ویروسی و گوشتی به رنگ نزدیک به پوست می‌باشد. زگیل‌ها اکثراً در دست‌ها و پاها ایجاد می‌شوند اما توانایی تکثیر در بدن را نیز دارند. زگیل یک ضایعه عفونی پوست و در صورت تماس مسری نیز می‌باشد. زگیل‌ها به دلیل سیستم ایمنی ضعیف، می‌توانند زیاد شوند. اگر زگیل خیلی دردناک شود یا شکلش تغییر کند، بدانید که وقتش است به پزشک مراجعه کنید.

خال

خال برای همه یکی از ضایعات خوش خیم پوستی آشنا می‌باشد. احتمالاً شما که در حال خواندن این مقاله هستید هم یک خال روی بدن‌تان دارید. حال ممکن است که یک خال رنگی یا گوشتی باشد. خال نقطه‌ای به تیره یا برجسته است و در هر قسمتی از بدن امکان دارد وجود داشته باشد. خال‌ها اکثراً خوش‌خیم و بی‌خطر می‌باشند. خال‌ معمولاً به دلیل ژنتیک و ارثی به وجود می‌آید. اما ممکن است به دلیل ماندن زیاد در معرض آفتاب نیز خال‌های جدیدی به وجود بیایند. اگر یک خال شروع به تغییر سایز و رنگ کند، ممکن است خطرناک و نیاز است که به پزشک مراجعه شود.

مطالب بیشتری بخوانید
تکنیک های مختلف تزریق فیلر

کک‌ومک

کک‌ومک‌ یکی دیگر از انواع ضایعات خوش خیم پوستی می‌باشد و به صورت نقاط ریز قهوه‌ای روی گونه‌ها و گردن بیشتر ظاهر می‌شوند. کک‌ومک‌ بیشتر برای افرادی با پوست روشن رخ می‌دهد. یکی از دلایل کک‌ومک‌ آفتاب شدید می‌باشد اما عوامل ژنتیکی را نیز نباید فراموش کرد. البته در بعضی فرهنگ‌ها امروزه کک‌ومک‌ جذاب محسوب می‌شود اما رفع کردن آن نیز راحت می‌باشد و اگر از کک‌ومک‌ ناراضی هستید به‌راحتی می‌توانید آن را از بین ببرید.

لیپوما

لیپوما یک توده چربی نرم زیرپوستی است که به دلیل رشد زیاد سلول‌های چربی ایجاد می‌شود. لیپوما یکی دیگر از ضایعات خوش خیم پوستی می‌باشد که خطری ندارد. درمان لیپوما امری واجب نیست اما اگر بزرگ یا دردناک شود بهتر است که به برداشتن آن فکر کرد.

میلیا

یکی دیگر از ضایعات خوش خیم پوستی میلیا است. میلیا دانه‌های ریز و سفیدی است که معمولاً روی صورت به وجود می‌آید. بیشتر نوزادان با میلیا درگیر می‌شوند اما وقوع آن در هر سنی ممکن است. میلیا یکی از ضایعات خوش خیم پوستی است که شاید نیازی به درمان هم نداشته باشد و خود به خود از بین برود.

 لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

درمان ضایعات پوستی

نحوه درمان ضایعات پوستی بستگی به علت وقوع آن نیز دارد. ضایعات خوش خیم پوستی عموماً بی‌خطر می‌باشند اما حتی اگر خطری هم نداشته باشند، ممکن است از نظر ظاهری برای خیلی‌ها آزاردهنده باشند. به همین دلیل تقاضا برای برداشت و درمان ضایعات پوستی زیاد است. حال انتخاب روش درمان ضایعات پوستی بستگی به نظر پزشک دارد. خیلی از ضایعات پوستی که با خارش همراه‌اند ممکن است با کرم موضعی و لایه‌بردار نیز برطرف شوند. شاید هم نیاز به فریز کردن و یا جراحی پیش بیاید. انتخاب درمان ضایعات پوستی بستگی به دلیل ایجاد آن و شدت آن دارد و بعد از معاینه روش درمانی انتخاب می‌شود. انواع درمان ضایعات پوستی را در ادامه معرفی و بررسی خواهیم کرد.

مطالب بیشتری بخوانید
صفر تا صد درمان لک صورت با لیزر فرکشنال

درمان ضایعات پوستی

  1. کرم لایه‌بردار
  2. فریز کردن و کرایوتراپی
  3. لیزر
  4. امواج رادیویی
  5. نور پالسی شدید

پیشنهاد مطالعه مقاله : جالپرو برای جوانسازی پوست

  • کرم لایه‌بردار

رتینوئید یک ماده ضدپیری غنی از ویتامین A می‌باشد و باعث از بین بردن سلول‌های مرده و جوان‌سازی سلول‌های پوستی می‌شود. کرم‌های حاوی رتینوئید به کلاژن‌سازی پوست نیز کمک می‌کنند. کرم‌های لایه‌بردار باعث سوختگی زگیل و سایر ضایعات خوش خیم پوستی نیز می‌شود و لایه‌های پوستی روی ضایعات را به‌تدریج می‌سوزاند.

  • فریز کردن و کرایوتراپی

فریز کردن و کرایوتراپی درمان و از بین بردن ضایعات پوستی به‌کمک نیتروژن در دمای منفی ۱۹۶ درجه می‌باشد. کرایوتراپی یک روش موثر در درمان ضایعات پوستی می‌باشد. در کرایوتراپی ضایعه به طور مستقیم فریز می‌شود و با سرما سوزانده می‌شود. کرایوتراپی با کمی سوزش و قرمزی نیز ممکن است همراه باشد. کرایوتراپی در درمان زگیل و ضایعات تیره رنگ تاثیر بسیار خوبی دارد. در کل کرایوتراپی روشی سریع و با عوارض و زخم ناچیز می‌باشد. البته که بعد از درمان تا یک هفته ناحیه درمان قرمز و متورم می‌شود و بعد شروع به پوسته‌پوسته شده و بعد شروع به ریزش می‌کند. در نظر داشته باشید تا درمان کامل از استفاده لوازم آرایشی خودداری کنید.

  • لیزر درمانی

درمان ضایعات پوستی به وسیله لیزر روشی بدون درد و غیرتهاجمی و با سرعت بالا می‌باشد. لیزر درمانی بهترین روش برای از بین بردن جای جوش، سوختگی وناهمواری پوستی می‌باشد. در گذشته برای برداشتن خال، از جراحی استفاده می‌کردند اما امروزه دیگر لیزر درمانی به کلی جای جراحی را گرفته است. طبیعی است که همه متقاضیان به دنبال روشی  بدون دوران نقاهت و ایمن می‌باشند. برای درمان ضایعات پوستی می‌توان از لیزر فرکشنال CO2، لیزر Q-switch و لیزر REGEN LITE استفاده کرد که هر سه کاربری و ایمنی بالایی دارند و با خیال آسوده می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. لیزر درمانی با دقت خیلی بالایی لایه سطح پوست را از بین برده و فرایند ترمیم سریع را با تحریک لایه‌های زیرین انجام می‌دهد. بعد از استفاده از لیزر تا اتمام روند درمان از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید و از آفتاب گرفتن و سولاریوم دوری کنید.

  • جراحی با امواج رادیویی  RF

امواج RF نیز امروزه در زمینه‌های درمانی کاربرد بسیاری پیدا کرده‌اند و شاید به کلی جایگزین جراحی‌های تهاجمی شده باشند. دلیل رواج استفاده از امواج RF راحتی کار و کم‌خطر بودن آن می‌باشد. به کمک امواج RF به راحتی می‌توانید برای از بین بردن ضایعات پوستی و برداشتن خال اقدام کنید. از مزایای امواج RF می‌توان به سرعت بالا، آسیب حداقلی، عدم خون‌ریزی و بی‌درد بودن آن اشاره کرد. روش RF  به دلیل عدم زخمی کردن ناحیه درمان، برای استفاده در صورت خیلی محبوب و پر استفاده می‌باشد.

  • نور پالسی شدید

همانند استفاده از لیزر، در روش نور پالسی شدید یا IPL نور به قسمت مورد نیاز درمان تابانده می‌شود. IPL به ترمیم ظاهر و بافت پوست افرادی که زیادی در معرض آفتاب بوده‌اند کمک می‌کند. به IPL جوان‌سازی عکس نیز گفته می‌شود. IPL برای درمان ضایعات پوستی و بهبود پوست هر نقطه از بدن به سطح پوست اعمال می شود. از نور پالسی شدید برای درمان ضایعات مادرزادی، کک‌ومک، اسکار و آکنه استفاده می‌شود. IPL درمانی ثمربخش می‌باشد که رنگ و بافت پوست را ترمیم می‌کند.

مطالب بیشتری بخوانید
تزریق چربی به صورت و بررسی مدت زمان ماندگاری و قیمت

کلام آخر

ضایعات خوش خیم پوستی ممکن است برای هرکسی پیش بیایند و این ضایعات معمولاً خطری برای افراد ندارند، مگر این که شروع به بزرگ یا دردناک شدن بکنند. خال و زگیل از شایع‌ترین ضایعات خوش خیم پوستی می‌باشند که همگی با آن‌ها آشنایی داریم. دیگر امروزه کسی ریسک جراحی برای برداشتن این موارد را نمی‌کند و روش‌های جایگزین مثل لیزر درمانی و امواج RF با ریسک و درد کمتر رایج شده‌اند. در این مقاله در سایت کلینیک زیبایی دکتر مطلبی به بررسی ضایعات خوش خیم پوستی و روش‌های درمان آن‌ها پرداختیم. برای مشاوره رایگان و دریافت نوبت و آگاهی از هزینه درمان ضایعات خوش خیم پوستی می‌توانید فرم مشاوره زیر را پر کرده یا با شماره‌های کلینیک زیبایی دکتر مطلبی تماس بگیرید تا راهنمایی لازم را در مورد انواع ضایعات خوش خیم پوستی و درمان آن را از مشاوران ما دریافت کنید.

    شماره های تماس و آدرس ما:

    ۰۲۱-۸۸۵۰۱۳۷۳۰۲۱-۸۸۳۰۳۱۶۹۰۲۱-۸۸۵۰۸۲۸۴۰۲۱-۸۸۸۴۷۴۶۹۰۹۰۱-۱۳۹۰۰۴۱

    ۱
    ۲
    ۳
    ۴
    ۵
    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *