وجود هر لکه و ضایعی روی پوست می‌تواند آزاردهنده باشد. دلیل خیلی از ضایعات پوستی سیاه‌رگ و سرخ‌رگ‌ها می‌باشد، که به آن‌ها ضایعات عروقی می‌گویند. تشخیص و درمان ضایعات عروقی با پزشک متخصص پوست و به‌وسیله آزمایش‌های بافت‌شناسی و بررسی ساختار سلولی می‌باشد. ضایعات عروقی ممکن است از بدو تولد همراه شخص باشند. ضایعات عروقی انواع مختلفی دارد که در این مقاله در کلینیک دکتر مطلبی به بررسی و رفع ضایعات عروقی با لیزر پرداخته‌ایم. امیدواریم که برای شما مفید واقع شود.

[lwptoc min=”2″ depth=”3″ numeration=”none” title=”فهرست مطالب محتوایی که مطالعه میفرمائید” toggle=”1″ labelShow=”نمایش فهرست” labelHide=”بستن فهرست” hideItems=”0″ width=”75%” float=”none” titleFontSize=”100%” colorScheme=”light” wrapNoindex=”1″ useNofollow=”1″]

رفع ضایعات عروقی با لیزر

ضایعات عروقی یکی از مشکلات پوستی بی‌خطر و شایع می‌باشند. ضایعات عروقی در پاها معمولاً رخ می‌دهند اما در هر قسمتی از بدن می‌توانند ظاهر شوند. البته با این که ضایعات عروقی عموماً خطری ندارند، اما ظاهر آن‌ها ممکن است باعث آزرده‌خاطر شدن و خجالت شخص شود. مخصوصاً که بعضی افراد ضایعات عروقی را واگیردار می‌پندارند و از اشخاص مبتلا دوری می‌کنند. البته که ضایعات عروقی مسری نیستند اما همین مسئله افراد بیشتری را به فکر رفع ضایعات عروقی با لیزر می‌اندازد. موثرترین راه از بین بردن انواع ضایعات عروقی استفاده از لیزر می‌باشد. البته بعد از آزمون و خطا در درمان ضایعات عروقی با لیزر، بالاخره لیزر PDL به عنوان بهترین گزینه مورد تایید قرار گرفت.

رفع ضایعات عروقی با لیزر

انواع ضایعات عروقی

ضایعات عروقی هنگامی که رگ‌های خونی سطح پوست آسیب ببینند یا گشاد شوند، رخ می‌دهند. ضایعات عروقی انواع مختلفی دارند. به طور کلی می‌توان ضایعات عروقی از نظر به وجود آمدن به دو دسته مادرزادی و اکتسابی تقسیم کرد. همان طور که از اسم‌شان پیداست، ضایعات عروقی مادرزادی از بدو تولد همراه فرد می‌باشند. ماه‌گرفتگی، خال‌های لکه شرابی، همانژیوم از جمله ضایعات عروقی مادرزادی می‌باشند. خال‌های لکه شرابی در واقع یک ساختار غیر طبیعی عروقی می‌باشد که معمولاً صورتی یا قرمز رنگ می‌باشند و با گذشت زمان تیره‌تر می‌شوند. ضایعات عروقی اکتسابی بر اثر گشاد شدن رگ‌ها در هر سنی ممکن اسن رخ بدهند. خالهای عروقی و ضایعات وریدی ناشی از تغییرات هورمونی، نور آفتاب و بارداری ممکن است به‌وجود بیایند. ضایعات عروقی عموماً در ناحیه اتصال رگ‌ها نمایان می‌شوند. شرایط رفع ضایعات عروقی با لیزر برای انواع آن یکسان می‌باشد. انواع ضایعات عروقی را در لیست زیر مشاهده می‌کنید.

  • خال‌های لکه شرابی (پورت واین)
  • ماه‌گرفتگی‌
  • واریس
  • خال‌های عروقی شبکه‌ای
  • تلانژکتازی
  • رگ‎های ریز کنار بینی
  • همانژیوما
  • رگ‌های عنکبوتی
  • قرمزی پوست
  • لکه‌های مادرزادی

انواع ضایعات عروقی

  • تلانژکتازی

بر اثر گشاد شدن رگ‌ها، آن‌ها با قطری نزدیک به یک میلی‌متر در سطح مخاطی و زیر پوست نمایان می‌شوند که تلانژکتازی نام دارند.

  • رگ‌های عنکبوتی

ضایعه‌ای شبیه به عنکبوتی کوچک در رنگ‌های قرمز، بنفش و آبی که در واقع نوعی تلانژکتازی محسوب می‌شود.

  • واریس

همه اسم واریس را شنیده‌ایم. واریس در واقع پیچ‌خوردگی سیاه‌رگ‌ها می‌باشد و یکی از شایع‌ترین ضایعات عروقی می‌باشد. در گذشته درمان واریس نیاز به جراحی داشت اما امروزه با پیشرفت درمان ضایعات عروقی با لیزر می‌توان واریس را به‌وسیله آن نیز درمان کرد.

  • همانژیوما

همانژیوما غده‌های عروقی خوش‌خیم مادرزادی می باشد که درمان مشخصی ندارد و معمولاً خودبه‌خود از بین می‌رود.

  • خال لکه‌شرابی

خال لکه‌شرابی از رنگ صورتی تا قرمز و ارغوانی تیره ممکن می‌باشد. خال لکه‌شرابی برجستگی ندارد و به دلیل ازدیاد یا گشاد شدن مویرگ‌ها اتفاق می‌افتد

درمان ضایعات عروقی با لیزر

برای رفع ضایعات عروقی با لیزر نور لیزر به داخل پوست تابانده می‌شود و رگ‌ها به مقدار زیادی گرم می‌شوند. این گرما باعث پیوند و رفع ضایعات عروق می‌شود. با توجه به اندازه رگ‌ها طول موج لیزر و زمان متفاوتی نیاز می‌باشد. مزیت اصلی لیزر ضایعات عروقی هدف گرفتن مستقیم رگ‌ها می‌باشد. به همین دلیل تنها رگ‌های خونی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به بافت‌های اطراف آسیبی نمی‌رساند. برای درمان ضایعات عروقی با لیزر از دستگاه‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد. رفع ضایعات عروقی با لیزر قادر است انواع ضایعات عروقی مادرزادی و اکتسابی مثل عروق گشاد شده، خال‌های لکه شرابی تلانژکتازی، همانژیوما، رگ‌های عنکبوتی و روزاسه و قرمزی پوست را درمان کند.

برای جلوگیری از احساس درد می‌توان از کرم بی‌حسی موضعی نیز استفاده کرد. موضع درمانی باید حتماً تمیز و ضدعفونی شود. بعد از انتخاب دقیق ناحیه، درمان ضایعات عروقی با لیزر با تنظیمات دقیق آغاز می‌شود. در هنگام کار با لیزر، محافظت از چشم نیز خیلی مهم می‌باشد. زمان هر جلسه درمان ضایعات عروقی با لیزر با توجه به دستگاه و مقدار ضایعه شاید تا یک ساعت هم به طول بینجامد. مویرگ‌هایی که بر اثر بارداری، ژنتیک، فشار خون دچار ضایعات عروقی می‌شوند، با لیزر به‌راحتی درمان می‌شوند.

هدف لیزر تخریب قسمت انتخابی و ترمیم پوست با حداقل آسیب در ناحیه درمان می‌باشد. برای درمان ضایعات عروقی امواج لیزر روی ناحیه درمان قرار می‌گیرند و توسط رگ‌ها و مویرگ‌ها جذب می‌شوند. انرژی لیزر پوست اطراف ناحیه درمان را تخریب نمی‌کند و باعث می‌شود عروق تحت درمان محو و کمتر دیده شوند.

عوارض درمان ضایعات عروقی با لیزر

در کل رفع ضایعات عروقی با لیزر به دلیل عوارض کم و ناچیز رایج شده است. البته اگر  درمان ضایعات عروقی با لیزر در کلینیکی معتبر و توسط یک شخص باتجربه انجام نشود، ممکن است عوارضی برای شخص به‌همراه داشته باشد. عوارضی مثل کبودی، تاول زدن، زخم شدن و تغییر رنگ ناحیه درمان بعد از لیزر ممکن است برای شخص نمایان شوند. البته برای جلوگیری از عوارض درمان ضایعات عروقی با لیزر بهتر است خود شخص قبل از لیزر درمانی مواردی را رعایت کند. مواردی مثل عدم مصرف قرص رقیق‌کننده خون، دوری از آفتاب و برنزه نکردن و استفاده از ضد آفتاب منجر به یک لیزر درمانی بدون عوارض می‌شوند. همچنین بهتر است بعد از انجام درمان ضایعات عروقی با لیزر، پوست را تحریک نکنید و از ماساژ دادن بپرهیزید و در صورت داشتن درد و قرمزی از کمپرس یخ استفاده کنید.

مطالعه مقاله لیزر موهای زائد

تعداد و فواصل جلسات درمانی

رفع ضایعات عروقی با لیزر بستگی به شدت آن ممکن است از ۳ تا ۱۰ جلسه نیاز به درمان داشته باشد. البته شرایط ضایعه تعیین‌کننده اصلی این تعداد و فواصل جلسات درمانی می‌‌باشد. اکثر ضایعات احتمالاً طی ۸ جلسه کاملاً درمان می‌شوند. همچنین فاصله جلسات بر اساس نظر پزشک از یک الی دو ماه زمان مناسبی می‌باشد.

سخن پایانی

 قبل از رفع ضایعات عروقی با لیزر، درمان کاملی برای این مسئله موجود نبود. امروزه به کمک لیزر به‌راحتی می‌توان از دست ضایعات عروقی راحت شد. در واقع تنها روش درمانی موثر رفع ضایعات عروق استفاده از لیزر می‌باشد که این روزها خیلی هم رایج شده است. در این مقاله در سایت کلینیک زیبایی دکتر مطلبی به بررسی درمان ضایعات عروقی با لیزر پرداختیم و امیدواریم که برای شما مفید بوده باشد. برای مشاوره رایگان و دریافت نوبت و آگاهی از هزینه درمان ضایعات عروقی با لیزر می‌توانید فرم مشاوره زیر را پر کرده یا با شماره‌های کلینیک زیبایی دکتر مطلبی تماس بگیرید تا راهنمایی لازم را در مورد رفع ضایعات عروقی با لیزر و درمان کامل آن را از مشاوران ما دریافت کنید.

    مطالب بیشتری بخوانید
    هر آنچه که باید از هزینه و درمان سلولیت ران پا با لیزر بدانید!
    ۱
    ۲
    ۳
    ۴
    ۵
    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *