دلیل سردرد بعد از تزریق بوتاکس

سردرد بعد از بوتاکس معمولا چند ساعت پس از تزریق بروز پیدا می‌کند. این سردردها معمولا خفیف هستند؛ اما ۱% از مراجعان از سردردهای شدید، طولانی و ناتوان‌کننده شکایت می‌کنند. سردرد پس از بوتاکس ممکن است تعجب‌آور باشد؛ زیرا پیشگیری از میگرن مزمن یکی از دلایل درمان است.

این مقاله از وب‌سایت دکتر مطلبی، پزشک زیبایی و پوست و مو، به بررسی علت سردرد بعد از بوتاکس، درمان و امکان مسمومیت بعد از تزریق بوتاکس می‌پردازد.

پیشنهاد مطالعه مقاله بوتاکس کف دست برای کاهش تعریق

علت سردرد بعد از بوتاکس

سردرد ممکن است پس از انجام تزریق بوتاکس به دلایل مختلف ایجاد شود که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

• با تزریق بوتاکس، عضله مورد نظر ابتدا اسپاسم کرده و در نهایت آرام و فلج می‌شود. این اسپاسم عضلانی می‌تواند منجر به بروز سردرد شود.
  • اگر رگ خونی در طول تزریق بوتاکس آسیب ببیند و هماتوم (حوضچه خون) ایجاد شود، ممکن است دچار سردرد شوید. این اتفاق همچنین ایجاد یک توده حساس و کبود شده روی پوست را به‌دنبال دارد.
  • برخورد تصادفی سوزن به استخوان جمجمه یا استرس و اضطراب ناشی از تزریق بوتاکس نیز ممکن است در بروز سردرد نقش داشته باشند.
  • عدم دانش کافی پزشک نیز منجر به ایجاد سردرد می‌شود؛ چرا که پزشک بی‌تجربه یا کم‌تجربه ممکن است به استخوان پیشانی ضربه بزند که باعث ایجاد سردرد می‌شود.
  • سیگار کشیدن خود منجر به ایجاد سردرد پس از تزریق بوتاکس می‌شود. دود سیگار و اثری که بر اعصاب دارد منجر به پدید آمدن این عارضه می‌شود.
  • استرس و اضطراب پیش از تزریق بوتاکس می‌تواند منجر به ایجاد سردرد شود. استرس و اضطراب با ترشح هورمون کورتیزول، بر اعصاب مرکزی تاثیر گذاشته و عارضه‌ای مانند سردرد را به‌وجود می‌آورند.

سردردهای مربوط به تزریق بوتاکس خفیف بوده و طی یک تا سه روز پس از درمان برطرف می‌شوند.

گزارش‌های بسیار نادری حاکی از آن است که سردردهای شدید پس از تزریق بوتاکس برای چند هفته در افراد بروز پیدا کرده است. در این موارد غیرعادی، متخصصان گمان می‌کنند که سردرد ممکن است ناشی از یک تکنیک نادرست و یا مواد نامناسب بوتاکس باشد.

پیشنهاد مطالعه مقاله تزریق بوتاکس برای کاهش تعریق

پلکسر یا پلاسما دور چشم و پلک برای زیباسازی و جوانسازی چشم
درمان سردرد بعد از تزریق بوتاکس

درمان سردرد بعد از بوتاکس

درمان سردرد بعد از بوتاکس به چند شکل قابل انجام است که در ادامه به تشریح آن‌ها می‌پردازیم.

• کاهش دوز بوتاکس در دفعات آتی
  • استفاده از داروهای مسکن بدون نسخه (OTC) مانند تایلنول (استامینوفن)
  • استفاده از یک داروی ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAID) مانند موترین یا ادویل (ایبوپروفن)
  • پرهیز از فعالیت‌های سنگین جسمانی و ورزش
  • دریافت استراحت کامل
  • پرهیز از تزریق بوتاکس در چند نقطه از بدن

لازم به ذکر است که داروهای مسکن و داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی همان داروهایی هستند که برای درمان سردردهای تنشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. سردردهای تنشی یک درد کسل‌کننده و فشارمانند هستند که در اطراف سر احساس می‌شوند.

از آنجایی که تایلنول و NSAIDها داروهای مناسبی برای افراد خاص نیستند، قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنید. به عنوان مثال، از مصرف NSAIDها در افرادی که مشکلات سلامت زمینه‌ای خاصی مانند بیماری قلبی، نارسایی کلیه، یا سابقه خونریزی معده دارند، باید اجتناب شود.

به خاطر داشته باشید که برخی متخصصان زیبایی ترجیح می‌دهند بیماران خود از مصرف NSAIDها به طور کلی اجتناب کنند. این به این دلیل است که NSAIDها می‌توانند خون را رقیق کنند و ممکن است باعث ایجاد یا تشدید هرگونه کبودی یا آسیب عروق خونی در حین تزریق شوند.

سردرد پس از بوتاکس چقدر طول می‌کشد؟

پس از تزریق بوتاکس، ممکن است به مدت ۲۴ ساعت دچار سردرد باشید که به دلیل یکی از عواملی که پیش‌تر گفتیم، رخ می‌دهد. این سردرد خودبه‌خود رفع می‌شود و نیاز به خوردن هیچ دارویی نیست.

مسمومیت بعد از تزریق بوتاکس

بوتاکس حاوی مقادیر بسیار کمی از سم است. این سم از باکتری کلستریدیوم بوتولینوم به دست می‌آید. در صورتی‌که دوز بالای بوتاکس را دریافت کنید، ممکن است دچار مسمومیت غذایی شوید.

نکته‌هایی در پیشگیری از سردرد بعد از تزریق بوتاکس

قبل از مراجعه به پزشک زیبایی جهت دریافت درمان، به نکات زیر توجه کنید تا از بروز هر نوع سردردی پیشگیری نمایید.

• از تزریق بوتاکس نترسید و استرس نداشته باشید؛ چرا که هورمون کورتیزول در زمان‌هایی که دچار استرس هستید ترشح می‌شود و امکان اثربخشی بوتاکس را کاهش می‌دهد.
  • قبل از تزریق، حتما داروهایی که مصرف می‌کنید، حساسیت‌های غذایی و نگرانی خود را برای پزشک مربوطه شرح دهید تا او با آگاهی از سوابق پزشکی شما اقدام به تزریق نماید.
  • قبل از تزریق، از مصرف داروهای رقیق‌کننده خون مانند وارفارین و لاونوکس بپرهیزید.
  • پس از تزریق، یک کمپرس یخ روی محل تزریق قرار دهید. نباید کمپرس را جابجا کنید و فشاری روی پوست اعمال نمایید.
  • از لمس کردن و فشار آوردن به محل تزریق جدا اجتناب کنید.

پیشنهاد مطالعه مقاله تزریق بوتاکس؛ ماندگاری، عوارض، هزینه

سخن پایانی

بوتاکس روشی برای بازگرداندن زیبایی به پوست است. همچنین این ماده برای درمان میگرن مزمن، درمان عضلات بیش‌فعال و سایر بیماری‌ها به‌کار می‌رود.

پس از تزریق بوتاکس، اگر دچار سردرد شدید شده‌اید و این سردرد به مدت چند روز ادامه دارد، حتما با پزشک زیبایی خود تماس بگیرید و حال خود را شرح دهید. اگر هربار با تزریق بوتاکس، دچار سردرد می‌شوید، موضوع را با پزشک خود مطرح کنید. در این شرایط، متخصص زیبایی یا دوز کمتری را تزریق می‌کند یا محل تزریق را عوض می‌کند تا دیگر دچار سردرد نشوید.

بهترین روش های آبرسانی پوست
میانگین امتیازات ۳.۷ از ۵